Last van stress op de werkvloer? Breng structuur aan in je planning!

Bijna de helft van de werknemers ervaart regelmatig stress door werk. Op de lange termijn zorgt stress in de meeste gevallen voor langdurig ziekteverzuim. Als een van de belangrijkste oorzaken voor die stress noemen werknemers een te hoge werkdruk. Een te hoge werkdruk hoeft niet altijd te betekenen dat er daadwerkelijk te veel werk op je bord ligt. Vaak ervaren werknemers druk doordat zij het overzicht zijn verloren. Door het overzicht te verliezen, weten werknemers niet goed wat ze wanneer moeten doen en af moeten hebben. Ze hebben het idee dat ze tijd tekortkomen en dingen vergeten. Wij geven een aantal tips waardoor je weer overzicht krijgt en stress vermindert.

Maak een takenlijst

Ga na wat je allemaal moet doen. Bepaal vooraf welke taken prioriteit hebben en zet deze bovenaan je to-do lijst. Als je dit hebt gedaan, is het verstandig om in te schatten hoeveel tijd je kwijt zult zijn aan je taken en afspraken. Hoe je realistisch kunt plannen, lees je hier.

Geen stress, neem pauze!

Zodra je hebt bepaald hoeveel tijd je kwijt bent aan de taken, kun je bepalen hoeveel taken je op een dag kunt afronden. Vergeet daarbij niet om pauzes voor jezelf in te plannen. Als je denkt dat pauze nemen zonde van de tijd is, heb je het mis! Pauze nemen verhoogt de productiviteit omdat je hoofd rust heeft en informatie beter kan verwerken.

Maak een planning

Maak een overzichtelijke planning en plan zover mogelijk vooruit. Zorg voor ruimte in je planning. Mocht je toch niet toe komen aan een taak, zorg dan dat je deze kan doorschuiven naar de volgende dag zonder dat je hele planning overhoop komt te liggen. Als je een taak hebt afgerond, vink deze dan af en begin aan de volgende. Voer je taken niet tegelijkertijd uit. Multitasken kost meer tijd dan wanneer je taak na taak afrondt.

Makkelijker gezegd dan gedaan

Overzicht creëren is makkelijker gezegd dan gedaan. De een kan nou eenmaal beter plannen dan de ander. Voor degene die hier minder goed in zijn, zijn er gelukkig handige planning tools waarmee je dit alsnog gemakkelijk voor elkaar krijgt. James PRO is zo’n software die structuur in je planning aanbrengt. Hierin maak je gemakkelijk taken aan en vink je ze af wanneer ze klaar zijn. Per dag, week of per twee weken heb je een duidelijk overzicht van alles wat je moet doen en hoeveel tijd je daaraan kwijt bent.  

Wist je dat James PRO meer is dan alleen een planning tool? Bekijk hier alle mogelijkheden van James.

Deel dit bericht: