Meer verkoop met goede offertes

Offertes zijn vaak een verplicht nummertje, maar wist je dat je met iets meer aandacht een offerte gemakkelijker kan binnenhalen? Zie je offerte als een verkoopgesprek. Met deze offerte moet je de klant overtuigen. Zorg dat deze klantgericht is en eruit springt tussen alle offertes (die er nagenoeg hetzelfde uitzien). In dit artikel vertellen we hoe jij van je offerte een winnende offerte maakt.

1. Schrijf vanuit een positieve en enthousiaste houding

Het klinkt zo simpel, maar het is heel belangrijk altijd positief te zijn in je offerte. Als jij zelf al negatief spreekt, zal de klant ook weinig vertrouwen hebben in het bedrijf. Je kunt natuurlijk altijd overdrijven, zorg wel dat je geloofwaardig blijft en dat het geen ‘mooi verkooppraatje’ wordt. Wees positief, eerlijk en geloofwaardig.

2. Vermijd woorden als: niet, zullen, proberen, hopen, binnenkort etc.

Als je een offerte aanvraagt, verwacht je een antwoord waarmee je iets kan. Jij gaat doen voor de klant wat hij van jou verwacht. Zinnen zoals; ‘we kunnen het redelijk snel voor je oppakken.’ of ‘in overleg zullen we proberen dit binnen de deadline te halen’ scheppen natuurlijk geen vertrouwen. Wees zelfverzekerd en laat zien dat je weet wat je doet en afspreekt. En kom dit dan ook na!

3. Luister naar de klant

Maak pas een offerte als je weet wat de behoefte van de klant is. Maak dus persoonlijk contact met de klant. Op deze manier kun je hem ook persoonlijk aanspreken in de offerte. Praat in de ik-vorm en niet in de wij-vorm. Zo heeft de klant het gevoel dat je alleen hem aanspreekt. Deze persoonlijke aanpak zorgt voor een gunfactor. Deze gunfactor zorgt ervoor dat je de opdracht sneller binnenhaalt.

4. Gebruik heldere prijzen

Niet alleen begrijpelijk en helder schrijven is belangrijk. Uiteindelijk gaat het om de prijs in een offerte. Deze moet kort en helder zijn uitgelegd. Onduidelijkheid kan zorgen voor twijfel bij de klant. Wat je als eerste bekijkt als je een offerte in handen hebt, is naar het totaalbedrag. Deze staat meestal op de laatste pagina.

Wat je dan zou kunnen doen is op de laatste pagina een samenvatting geven van de offerte plus de meerwaarde van jouw bedrijf beschrijven. De totaalprijs plaats je dan een pagina naar voren.

5. Schrijf een goede afsluiting

Blijf de positieve en enthousiaste schrijfwijze houden tot het einde. Vaak is aan het einde van de offerte de klant aan zet. Zorg dat jij aan zet blijft en de controle houdt. In plaats van te eindigen met ‘In afwachting van uw reactie…’ schrijf iets zoals ‘Eind volgende week neem ik contact met u op om het vervolg af te bespreken’. Zorg dat je dit inplant en ook daadwerkelijk doet. Zo laat je zien dat je je aan de afspraak houdt.

6. Geef de offerte vorm

Een mooie professionele uitstraling helpt bij aan het slagen van de offerte. Je hebt maar een keer voor de eerste indruk, dus deze moet goed zijn. Zorg dat de offerte in een mooi template zit. Vertel iets meer over het bedrijf, neem de klant even kort mee. Klanten zijn vaak gevoelig voor een mooie uitstraling, het geeft vertrouwen.

7. Evalueer je offertes

Heb je 1 a 2 maanden een bepaalde strategie gevolgd wat betreft de offertes? Evalueer! Houd bij hoeveel offertes er zijn uitgebracht en welke daadwerkelijk een opdracht zijn geworden. Wat was de reden dat offertes niet door gingen? Als je dit allemaal bijhoudt is het aan te raden een keer in de twee maanden de strategie te herzien. Zo blijf je alert op de offertes en houd je de aandacht erbij!